En autorisasjonsordning for inkasso er under utvikling.
Ordningen vil være for rådgivere som jobber med håndtering av inkassosaker i dialog med sluttkunder.
Har du spørsmål?
Ta kontakt med post@finaut.no
Veien til autorisasjon
Det er flere elementer som inngår i en standardisert autorisasjonsprosess hos FinAut. Krav til autorisasjon skal sikre en helhetlig basiskompetanse med fagkompetanse, kommunikasjon og etikk. I tillegg er det krav til yrkesrelevant praksis og årlig oppdatering. De som skal autoriseres vil ha behov for et opplæringsløp i autorisasjonsprosessen.
Fagplanen for inkasso utvikles av fagressurser fra bransjen i samarbeid med FinAut. Fagplanen er et grunnlagsdokument som spesifiserer detaljerte krav til fagkunnskap, både innhold, omfang og nivå av kunnskap. Fagplanen benyttes for å utvikle målrettet opplæring, utvikle valide kunnskapsprøver og sikre relevant bruk av fagkunnskap i praktiske prøver.
Utvelgelse av kandidater, planlegging og gjennomføring av opplæringsløp, nødvendig opplæring, læremateriell og kurs er bedriftenes ansvar. Bedriftene velger om de vil utvikle opplæring selv, samarbeide på tvers i bransjen, kjøpe tjenesten fra eksterne leverandører eller en kombinasjon.
FinAut utvikler opplæringsmateriell i etikk og God skikk for inkasso.
Prøver
Kunnskapsprøven dokumenterer det teoretiske grunnlaget for den enkelte autorisasjonsordning. Kandidatene må vise at de har nødvendig fagkunnskap, og må bestå kunnskapsprøven i fagområdet inkasso. Det vil bli laget kartleggingsprøver som kandidatene kan benytte.
Etikkprøven gjennomføres i et digitalt simuleringsprogram og er utviklet med utgangspunkt i det etiske verktøyet Navigasjonshjulet og dilemmahåndtering.
Opplæringsmateriell og kartleggingsprøve for etikk tilbys av FinAut.
I praktisk prøve skal kandidatene vise at de mestrer rådgivning med fagkunnskap, kommunikasjon og God skikk for inkasso i praksis.
Hva må bedriften din gjøre nå
Inkassoselskaper som er medlem av Finans Norge må søke om medlemskap i FinAut.
Inkassoselskaper som ikke er medlem av Finans Norge kan søke om medlemskap i FinAut.
Bli medlem i FinAut
Inkassoselskaper som er medlem av Finans Norge søker om medlemskap i FinAut ved å fylle ut og sende inn en forenklet medlemsavtale:
Medlemsavtale for inkasso (Word)
Søknaden sendes til post@finaut.no
Inkassoselskaper som ikke er medlem av Finans Norge søker om medlemskap i FinAut ved å følge prosessen beskrevet på Søk om medlemskap
Forberedelser bedriften kan starte med nå
- Kartlegge hvilke ansatte som skal autoriseres (Kandidater)
- Beslutte hvem i bedriftens ledelse som skal være ansvarlig for medlemsavtalen med FinAut (Kontaktperson ledelse og avtale)
- Beslutte hvem i bedriften som skal administrere kandidater for autorisasjon i Inkasso (Bedriftsansvarlig)
- Beslutte hvem som skal sikre etterlevelse av FinAuts regelverk (Complianceansvarlig)
- Beslutte hvem i bedriften som skal være kontaktperson for opplæring (Kontaktperson læring alle ansatte)
- Vurdere om alle interne rutiner for etterlevelse av FinAuts regelverk er på plass og eventuelt supplere med nye
FinAut vil informere medlemmer om videre prosess når autorisasjonsordningen åpnes for tilslutning.