Undersøkelsen "Forbruker- og finanstrender 2019", viser at flere kunder benytter seg av digitale kanaler i sine kjøp, men at kanalbruk varierer kraftig fra produkt til produkt. Tilliten til fysiske rådgivere er fortsatt svært god, men de som har handlet utelukkende basert på robotrådgivning, har tillit til denne formen.
Totalt er ca. 4000 forbrukere spurt i januar og februar 2019. Av disse har ca 1900 i løpet av 2018 kjøpt ett eller flere av de 10 produktene som er inkludert i undersøkelsen. Tallene gjelder altså kjøp foretatt i 2018. Tallene det sammenlignes med i tidsseriene, er fra tilsvarende undersøkelse i hhv. 2017 og 2018.
Forbruker- og Finanstrender gjennomføres årlig av Kantar TNS. FinAut har deltatt med egne spørsmål siden 2017. Disse spørsmålene gjentas årlig for å kartlegge utviklingstrekk. Respondentene stammer fra Kantar TNS sitt ISO-sertifisert internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen. Undersøkelsen gjennomføres hvert år i januar/februar. Totalt deltar ca. 4000 innbyggere. Av disse har ca 1900 i løpet av 2018 kjøpt ett eller flere av de 10 produktene som er inkludert i undersøkelsen. Formål med FinAuts spørsmål Formål med FinAuts spørsmål er å dokumentere status og utvikling mht. sentrale tema for bransjen. Hovedtema
FinAuts spørsmål FinAut har 6 spørsmål i undersøkelsen:
(Produkter: Nytt boliglån, Refinansiering av boliglån, Nytt forbrukslån/kredittkortlån, Refinansiering av forbrukslån/kredittkortlån, Ny skadeforsikring, Ny livsforsikring/personforsikring, Opprettet sparekonto, BSU ol., Opprettet avtale om sparing i aksje-/rentefond, Opprettet avtale om individuell pensjonssparing (IPS), Investert i enkeltaksjer)
(Nettbasert uten å være i kontakt med en ansatt, I hovedsak nettbasert, men i tillegg kontakt med en ansatt, I hovedsak gjennom dialog med ansatt, Husker ikke)
Alle grafer viser % bortsett fra i tilfeller der annet er oppgitt. Antall respondenter vil variere mellom spørsmålene, ut fra bl.a. faktisk bruk/erfaring |
Hovedfunn 2019 (basert på kjøp i 2018)
- Dreining i bruk fra bemannet kanal til digitale kanaler i kundenes bruk i perioden 2016-2018.
- Store variasjoner i kanalbruk mellom ulike produkter. For en stor produktgruppe som boliglån, er bemannet kanal fortsatt dominerende.
Klikk på bildet for å forstørre:
- Tillit til fysiske rådgivere betydelig høyere enn til robotrådgivere.
- Kunder som har brukt og særlig de som fikk dekket behovet sitt gjennom robotrådgivning, har betydelig høyere tillit til slik rådgivning enn de uten erfaring.
- Kunder som har mottatt rådgivning er svært godt fornøyd med rådgivningen.
Klikk på bildet for å forstørre:
- Kundene opplever at bransjens God skikk-regler praktiseres godt.
- Behov for å være tydeligere overfor kunden på når vedkommende får råd og ikke.
Se samtlige hovedfunn her (PDF).
Les mer om de ulike temaene nedenfor
Resultater fordelt på produktkategori (PDF)
Klikk på hver produktkategori for å åpne resultatene i PDF.