Holdning til robotrådgivning (2019)
Erfaring i bruk av roboter
- 6 % av deltagerne opplyser at de i løpet av siste år (dvs. 2018) har brukt rådgivningsrobot. 18 % har brukt chat-robot.
Klikk på bildet for å forstørre:
Tillit til robotrådgivning
- Tilliten til rådgivningsroboter er fortsatt relativt lav, men er betydelig høyere blant de som har erfaring, og særlig blant de som fikk dekket sitt behov.
- 22 % svarer at de har høy tillit til rådene fra en rådgivningsrobot. 60 % har lav tillit. 17 % svarer «vet ikke». Til sammenligning svarer 77 % at de har høy tillit til en ansatt rådgiver (13 % sier de har lav tillit).
Klikk på bildet for å forstørre:
- Tilliten til en rådgivningsrobot er betydelig høyere blant de som faktisk har brukt en slik (46 % mot 22 %).
- Særlig er tilliten høy blant de som opplyser at de fikk løst sitt behov hos rådgivningsroboten. Hele 81% av disse opplyser at de har høy tillit.
Klikk på bildet for å forstørre:
- Lavest er tilliten blant de som har ingen erfaring hverken med chat-robot eller rådgivningsrobot (21 % har høy tillit).
- I forhold til alder, har de under 30 år høyere tillit til robotrådgivning enn de andre aldersgruppene (ca. 31% har høy tillit). Tilliten viser en synkende tendens med stigende alder.
- I forhold til årsinntekt, er det de med høyest årsinntekt (over 1,4 m.kr.) som har høyest tillit til en robotrådgiver (ca. 31 %).
Utvikling
Sammenlignet med tilvarende undersøkelse i 2017 og 2018, kan resultatene for 2019 tyde på en svak tendens til nedgang i tilliten til robotrådgivning (22 % svarer høy tillit i 2019, mot 26 % i 2018 og 25 % i 2017)
Se alle resultater om holdninger til robotråd her.