Årets undersøkelse av "Forbruker- og finanstrender" viser at personer som har kjøpt finansielle produkter det siste året og fått rådgivning er fornøyd med rådgivningen totalt sett. Bruken av digitale løsninger har økt, men de fleste kjøp skjer fremdeles i dialog med en medarbeider.
"Forbruker- og finanstrender" er en årlig undersøkelse om finansnæringens status og fremtidig utvikling. Totalt ble 2026 forbrukere spurt i perioden 11.-26. mars 2021. Resultatene gjelder forbrukernes erfaringer gjort i 2020. Tallene det sammenlignes med i tidsseriene, er fra tilsvarende undersøkelse i hhv. 2020, 2019, 2018 og 2017.
Hovedfunn 2021 (basert på erfaringer i 2020)
Personer som har kjøpt finansielle produkter siste året og fått rådgivning er fornøyd med rådgivningen totalt sett. 90 % eller flere sier at de er fornøyd, svært fornøyd eller usedvanlig fornøyd med rådgivningen.
Unntakene er forbrukslån (både nytt og refinansiering), der fornøydheten er lavere.
Kundenes svar viser også at bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling etterleves.
Bruken av digitale løsninger øker langsomt
Både bruken av digitale løsninger som en avansert digital rådgivningsløsning og løsninger som svarer på spørsmål (chatbot) har økt fra i fjor.
Likevel viser undersøkelsen at de fleste kjøp fremdeles skjer i dialog med en medarbeider. Dette gjelder særlig ved nye kjøp og avtaler om boliglån, skadeforsikring og livs-, og personforsikring. Refinansiering av boliglån, forbrukslån og sparing og investering skjer i større grad nettbasert.
Temaer (PDF)
Klikk på hver kategori for å åpne resultatene i PDF.
Resultater fordelt på produktkategorier (PDF)
Klikk på hver produktkategori for å åpne resultatene i PDF.
Alle funn er samlet i én PDF her
Om undersøkelsen
Forbruker- og Finanstrender 2021 omfatter 2026 intervju gjennomført i perioden 11.-26. mars 2021 blant befolkningen 18 år+. De ble gjennomført på Kantar sitt ISO-sertifiserte internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen.
Tilsvarende undersøkelse har blitt gjennomført hvert år siden 2017.
Forbruker- og finanstrender for tidligere år
Forbruker- og Finanstrender 2020
Forbruker- og Finanstrender 2019