shutterstock_720827572.jpg
I kundenes interesse?

Grunntanken i all forsikring er at ved å bli med i et forsikringsselskap fordeler man tapene mellom seg og på den måten utjevner risiko. Får noen kunder lavere premie på grunn av uriktig grunnlag, rammer det grunntanken som igjen kan skade legitimitet og omdømme. Disiplinærutvalget behandlet nylig en sak hvor dette var tema.

Bedriften anfører at Rådgiver har foretatt en rekke manuelle endringer på kjøretøyspesifikasjoner til kundens fordel, som medfører at kunder har fått tilbud om forsikringer til en lavere pris enn det riktige spesifikasjoner ville medført. Rådgiver tar sterk avstand fra påstandene om at Rådgiver aktivt skal ha manipulert systemet for egen vinning, slik det antydes fra Bedriften.

 

Profesjonalitet

Disiplinærutvalgets vurdering var at Rådgiver har begått en rekke brudd på Bedriftens retningslinjer ved å legge inn manuelle endringer i kjøretøyspesifikasjoner som kan ha resultert i lavere forsikringspremie. Etter Disiplinærutvalgets vurdering er dette klart i strid med God skikk-regel nr. 2 om profesjonalitet, som blant annet stadfester at kundebehandlingen skal være redelig og profesjonell. 

 

Interessekonflikt

Selv om Disiplinærutvalget ikke er kjent med at det har vært noen ulemper for de kundene bruddene knytter seg til (de kan ha fått rimeligere forsikringer enn de ellers ville fått gjennom Bedriften), vil korrekte risikopremier generelt være i kundenes interesser.

Samlet sett er Disiplinærutvalget av den oppfatning at Rådgiver ikke har satt kundenes interesser foran sine egne interesser, og at God skikk-regel nr. 6 om interessekonflikter er brutt. Dette er etter Disiplinærutvalgets vurdering alvorlig. 

 

Salgsbasert avlønning

Bedriften har opplyst at Rådgiver har delvis salgsbasert avlønning. Et salgsbasert avlønningssystem kan etter FinAuts oppfatning gi rådgivere uheldige incentiver til å ikke etterleve regelverket for å oppnå høyere salg og dermed økt provisjon.

 

Disiplinærutvalgets konklusjon

Rådgiver ilegges advarsel. I tillegg pålegges Rådgiver å bestå Etikkprøven før Rådgivers autorisasjoner eventuelt aktiveres på nytt.

 

Hør FinAut podcast om interessekonflikt

Les mer om Brudd på God skikk

Bransjenormen God skikk