Illustrasjon kolleger som feirer.
- God skikk er i alle våre rådgiversamtaler

- God skikk er førende for rutiner og opplæring av nye rådgivere og i våre salgsprosesser. Storebrand er avhengig av tillit: Våre kunder må ha tillit til oss som konsern og tillit til at våre rådgivere yter trygg, objektiv og korrekt rådgivning, forteller bedriftsansvarlig for alle autorisasjonsordningene i Storebrand Nina Olsen.

FinAut har styrket opplæringen i God skikk og er nysgjerrig på hvordan medlemmene våre legger til rette for opplæring for sine ansatte. Vi spurte derfor bedriftsansvarlig for alle autorisasjonsordningene i Storebrand Nina Olsen om hvordan de inkluderer God skikk i sitt læringsløp.

- God skikk er grunnleggende for alle våre rådgiversamtaler i våre forretningsområder. I Storebrand har vi tydelige retningslinjer for hvordan vi skal rådgi kundene. “Vår drivkraft” beskriver hvorfor Storebrand er til, hva vi skal levere til kundene og hvordan vi skal levere det. Vårt "Hvordan" er å være "Nærmest kunden - enkelt og bærekraftig". Dette hjelper oss med å beskrive hvordan vi skal skape gode kundeopplevelser.

- Målet er at vi skal kjenne kundene så godt at vi alltid kan gi dem det de ønsker og det de trenger. Vi skal gjøre det på en måte som gjør dem trygge på at vi setter deres behov først. Slik gjør vi det enkelt for dem å ta gode valg både for seg selv og kloden. 
 

God skikk i opplæringen  

- Vårt "Hvordan vi skal rådgi kundene" er God skikk i praksis og i tråd med bransjenormen. Vi jobber med God skikk på mange ulike måter:

  1. Rådgiverne blir kjent med bransjenormen God skikk i basisopplæringen og vi benytter blant annet Forsikringspodden (podcast i Storebrand). Det settes av god tid for ny rådgiver i opplæringsperioden til medlytt med fadder eller annen kollega for å lytte på kundesamtaler, for innsikt i kundehenvendelser og håndtering av disse.
  2. Gjennomgang av God skikk-reglene i klasseromsundervisning i basisopplæringen.
  3. Egne bedriftsinterne retningslinjer som utdyper og forsterker bransjenormen God skikk.
  4. Tas opp i produktgjennomganger i utvalgte fora.
  5. Nøye gjennomgått i opplæring til praktisk prøve. 
  6. Følges opp av salgsledere i månedlig avlytt/medlytt /oppfølging.
  7. Noen områder praktiserer fagmøte per halvår med God skikk som tema. Andre områder setter av uker gjennom året hvor grupper på flere sitter og lytter gjennom kundesamtaler, evaluerer og rapporterer inn saker til forbedring. 
     

Forvaltning av God skikk

- Å jobbe med God skikk er en kontinuerlig prosess som må følges opp og evalueres. Med stadig nye krav til vår bransje og våre rådgivere, er det viktig at vi har opplæring og rutiner som ivaretar endringene og forsterker budskapet internt. 

- Vi jobber nå med et internt læringsløp for God skikk som skal være en del av det obligatoriske kravet til etterutdanning. Våre rådgivere får i dag god opplæring og kjennskap til God skikk både gjennom basis, autorisasjonsløp og kontinuerlig oppfølging i etterkant. Men vi har også grupper av medarbeidere i roller som ikke har krav til autorisasjon, og disse ønsker vi spesielt å ivareta med et læringsløp for God skikk – både for interne rutiner og i henhold til bransjenorm.

- I tillegg ønsker vi sette våre autorisasjoner, God skikk og etikk på agendaen i våre konsernfora som Storebrand Talks. Storebrand Talks er vår egen versjon av TEDTalks, av medarbeidere og for medarbeidere hvor vi lærer noe nytt, får inspirasjon og forstå enda bedre hva vi jobber med.

- Vi er stolte av å være tilknyttet FinAut og samarbeidet om visjonen Trygg rådgivning og felles kompetanseløft for finansnæringen.

 

Bransjenormen God skikk

God skikk består av 10 regler og er retningslinjer for rådgivning, informasjon, veiledning og salg.

Finansnæringens ambisjon er at God skikk-reglene skal sikre høy kvalitet, tillit og trygghet enten kundebehandlingen skjer fysisk eller digitalt.

God skikk-plakat (JPG)

Korte animasjonsfilmer som forklarer hver av reglene

 

Vil du lære mer om God skikk?

Alle ansatte i våre medlemsbedrifter har tilgang til opplæringsmateriell på Læringstorget.

God skikk gjelder alle ansatte som er i kundekontakt, ikke bare rådgivere, men er også relevant for de som ikke jobber direkte med kunder. 

Læringstorget: Alt om God skikk