Når privatøkonomien blir presset, hvordan tenker kundene da? Hva gjør de når de skal prøve å løse problemene? Hvilke «faresignaler» bør banken eller forsikringsselskapet se etter? Hvordan kan du som rådgiver snakke med dem, og hvilke løsninger kan du tilby?
Vi oppfordrer alle finansbedrifter til å ha rutiner og finne sin beste praksis for rådgivere og kundebehandlere, og for god veiledning på nett, i en situasjon der rådgivning er etterspurt.
Det var høy deltakelse og gode tilbakemeldinger på webinaret «Presset privatøkonomi: Hva er faresignalene og hvordan hjelpe?».
Webinaret, som Finans Norge og FinAut arrangerte i fellesskap, ble holdt 21. mars. Vi hadde rekordstor påmelding og endte opp med flere enn 500 påloggede deltakere.
Målgruppen var rådgivere i bank og forsikring. Fra evalueringen ser vi at nær 70 prosent ga toppscorene 5 og 6 på en skala fra 1 – 6. Snittet lå på 4,92. Samtlige innlegg fikk også en svært høy score.
Mange hadde rigget seg til i møterom og så på webinaret som en felles aktivitet. Det kan flere gjøre når som helst. Opptak av webinaret finner du nederst på siden.
Flere temaer, konkrete hjelpemidler og kompetanse til å ta den vanskelige samtalen
Vi fikk inn mange innspill i evalueringen. Her får du en oppsummering av de viktigste og hvordan temaet kan følges opp videre:
- Flere webinarer for rådgivere: Det kom tydelig frem ønsker om flere webinaret og nye temaer, som f.eks. bærekraft og plikter i ny finansavtalelov. Det vil vi ta med videre.
- Ønsker om konkrete verktøy til bruk i kundesituasjoner:I webinaret fortalte Nordea og Gjensidige hvordan de møter kunder med presset økonomi gjennom organisering, opplæring og rutiner for tilbakemelding til kunder. Det var eksempler som ga inspirasjon og ønsker om flere konkrete verktøy. Vi oppfordrer alle finansbedrifter til å ha rutiner og finne sin beste praksis for rådgivere og kundebehandlere, og for god veiledning på nett, i en situasjon der rådgivning er etterspurt.
- Kompetanse om den vanskelige samtalen: Evalueringen etterlyste mer kompetanse i å samtale med kunder. FinAut vil bidra med utvikling av en felles læring om den vanskelige samtalen og gjøre denne tilgjengelig i Læringstorget. Ytterligere opplæring tilknyttet egen policy og produkter må gjøres i den enkelte finansbedrift.
Hva kan Finans Norge, FinAut og finansbedriftene gjøre?
Finans Norge jobber, politisk og med medlemsbedriftene, for å øke kompetansen i personlig økonomi og derigjennom forebygge økonomiske problemer i befolkningen. Dette gjøres bl.a. gjennom ulike prosjekter rettet mot skolen. Finans Norge har en egen side om økonomi, gjeldsrådgivning og samarbeid med NAV
FinAut sikrer kompetanse hos rådgiverne gjennom autorisasjoner og kompetanse i Personlig økonomi, fagplanene er etter oppgradering like aktuell for kundeservice og andre.
Finansbedriftene må sikre at kompetansen brukes til det beste for kundene gjennom kommunikasjonskanaler og tilgang til rådgiving, samt at rådgivere og kundebehandlere vet hvordan de kan møte sine kunder.