Stian Andersen i Nordnet og Inger Kvaal.
- Vi har God skikk i bakhodet i alt vi gjør

Nordnet er opptatt av at alle sine ansatte kjenner til og tar med seg God skikk-reglene i egne oppgaver uavhengig om de er forretningsutviklere, jobber i markedsavdelingen eller har andre roller. 

Investeringscoach og bedriftsansvarlig Stian Andersen i Nordnet inviterte Leder Medlemskontakt Inger F. Kvaal i FinAut til kontoret i Oslo for å hilse på de ansatte og fortelle om hvordan de har organisert opplæringen hos seg.

Nordnet er en digital bank for aksje- og fondssparing, men vokser nå mye innen pensjon. Banken er et nordisk konsern med over 800 ansatte totalt og 35 ansatte i den norske filialen. 


Hvorfor har dere valgt å følge opp God skikk til alle ansatte?

- Nordnet er kjent som en «good guy» i finansbransjen og det ryktet, at vi er på kundens side, er vi veldig opptatt av å beholde. Vi er ikke lenger en liten utfordrer hvor man automatisk blir heiet frem. Vi har nå blitt en stor og ledende aktør innen aksjer og fond, men vil fortsatt ikke endre DNAet i organisasjonen, der vi setter kunden først.

- Alle ansatte hos oss håndterer jo kunder, ikke bare de med direkte kundekontakt. Ansatte i markedsavdelingen, forretningsutviklere, compliance etc. Alle på Oslokontoret har nytte av å ha God skikk «under huden», så vi har bransjenormen i bakhodet i alt vi gjør.

- For Nordnet som selskap er det dessuten vinn-vinn om kunden gjør det bra med sine investeringer. Det krever at kunden blir guidet av oss til de riktige produktene som passer for akkurat han/hun, da får vi lange gode kundeforhold. I denne sammenheng er det selvsagt viktig med God skikk-regelen om frarådning der produktet eller tjenesten ikke passer for kunden. 

 

Bransjenormen God skikk

Bransjenormen God skikk består av 10 regler og er finansnæringens retningslinjer for hvordan kunderådgivning skal foregå.

God skikk- regel nr. 8: Frarådning

Løsninger som ikke er forenlige med kundens behov og interesser skal frarådes.

Se film  om frarådning (1 min 30 sek)

 

Hvordan har dere organisert arbeidet med opplæringen for alle?

- I tiden før pandemien holdt vi flere fysiske presentasjoner der vi registrerte deltakerne, men det er mye lettere å gi de tilgang til aktiviteter via f.eks Læringstorget til FinAut. Ansatte tar kursene når de selv har tid innen en gitt frist. 

- I 2022 var kravet bl.a å se de nye videoene som FinAut hadde laget. I år skal alle ansatte ta kurset God skikk Tverrgående.

- Jeg som bedriftsansvarlig kan enkelt se og dokumentere at våre ansatte er kjent med og lever etter God skikk.

 

Takk til Stian for at vi fikk komme på besøk og takk for engasjementet Nordnet viser for God skikk i finansnæringen!

 

God skikk for alle ansatte

FinAut har styrket opplæringen i God skikk med nye filmer, kurs og podcaster. 

Alle ansattte i våre medlemsbedrifter har tilgang på opplæringen på Læringstorget:

  • Ansatte som ikke skal autoriseres logger seg på med e-post
  • Rådgivere som er autoriserte logger seg på med personnummer