Dag Jørgen Hveem. Foto Handelshøyskolen BI.
– Et viktig formål med God skikk-reglene er å sikre trygg rådgivning og styrket forbrukervern

– Medlemsbedriftene i FinAut har forpliktet seg til å følge bransjenormen God skikk. En bransjenorm er en form for selvregulering og skal bidra til å styrke omdømmet til næringen, forteller Dag Jørgen Hveem, jurist og medlem i disiplinærutvalget som behandler saker om brudd på God skikk. Årets saker ble gjennomgått i et webinar for compliance-ansvarlige.
 

Foto: Handelshøyskolen BI.

Hva er en bransjenorm og hva er formålet?

– En bransjenorm er en form for selvregulering. Det er regler og retningslinjer som bransjen selv har vedtatt og som reflekterer krav og forventninger til handlemåter innenfor bransjenormens virkeområde. God skikk-reglene er et godt eksempel, men det er viktig å merke seg at det også er flere andre bransjenormer i finans- og fondsbransjen.
 
– Et viktig formål med God skikk er å sikre trygg rådgivning og styrket forbrukervern. Bonusen er styrket omdømme. At det vises til God skikk-reglene i forarbeidene til finansavtaleloven, illustrerer at reglene har fått selvstendig betydning.

 

Hvem har vedtatt God skikk-reglene?

– De er vedtatt av styret i FinAut og av eierorganisasjonene, altså Finans Norge og Verdipapirfondenes forening, og medlemsbedriftene har forpliktet seg til å følge reglene.

 

Er det egentlig nødvendig med God skikk-regler når vi har et utfyllende lovverk?

– Tilsynelatende ikke, rettslig sett. Finansbransjen mener likevel at det er viktig å synliggjøre hvilke berettigede forventninger kundene kan ha til bransjen på de aktuelle områdene. God skikk er kanskje enklere å lese enn mange lovregler og kan bidra til å forsterke og utfylle disse. Dessuten går God skikk på noen områder lenger enn lovkravene.
 
– Bransjenormer kan i prinsippet bli satt til side av domstolen i en konkret sak, men slik God skikk er utformet, er det en lite aktuell problemstilling.

 

Er det noen av sakene disiplinærutvalget har behandlet i 2024 som du vil trekke frem, og hvorfor?

– Omfanget av klagesaker i 2024 er ikke stort, og de aller fleste sakene var med utgangspunkt i kreditt. Her er det viktige læringspunkter, og for så vidt er de for en stor del generelle.
 
– Det ene er nyttige påminnelser om at håndtering av kundeopplysninger og andre personvernregler må tas på alvor.
 
– Det andre er at rådgiver må påse at kundebehandlingen er basert på et fullgodt grunnlag. I kredittsaker betyr det blant annet at opplysninger om kundens økonomi må kvalitetssikres. Finansbedriftens har gjennomgående gode rutiner på området. Dette er sentrale adferdsnormene som må følges.
 
– Det tredje er at rådgiver må sørge for god nok dokumentasjon av grunnlaget for kundebehandlingen, både av hensyn til kunden, finansbedriften, Finanstilsynet og eventuelle andre eksterne interessenter.  

 

Hvordan kan bransjen bli flinkere til å melde inn flere saker om brudd på God skikk?

– Jeg har naturlig nok ikke oversikt over hvor mange brudd som ikke blir meldt, så jeg skal være forsiktig med å anta noe om hvor stor unnlatelsessynden er. Men at det er et visst forbedringspotensiale, drister jeg meg til å påstå, uten at jeg har noen kvikkfiks.
 
– Jeg vil likevel nevne viktigheten av at finansbedriftene har gode regler og rutiner som gjør at antatte bruddsaker fanges opp og meldes inn, uansett hvor i organisasjonen sakene «dukker opp». Dette er virksomhetens ansvar og dermed også et viktig ansvar for ledelsen.

 

Bransjenormen God skikk

Finansnæringens ambisjon er at God skikk-reglene skal sikre høy kvalitet, tillit og trygghet enten kundebehandlingen skjer fysisk eller digitalt.

Les mer om God skikk-reglene

 

Disiplinærutvalget

Medlemmer:

  • Birte Berg, advokat ved Heim Global Investor AS 
  • Dag Jørgen Hveem, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder
  • Vibeke Høsteng, juridisk fagsjef i  FinAut

Disiplinærutvalgets oppgaver er å:

  • Behandle saker som gjelder brudd på God skikk etter regelverket § 3 – 8. Styret orienteres om avgjørelser. Saker av prinsipiell karakter kan legges frem for styret til behandling.
  • Forberede og innstille overfor styret i saker som gjelder brudd på medlemsforetakets forpliktelser etter § 1 – 3.

Se mandat for disiplinærutvalget