Harald Ulstein, leder i OBOS-banken.
– Etikk-kurset gir deg nyttige verktøy som leder

– Jeg anbefaler alle ledere til å ta seg tid til å dykke ned i kurset om etikk fra FinAut. Her får du konkrete verktøy du kan bruke daglig enten det er i møte med kollegaer eller kunder, forteller leder for kundeservice i OBOS-banken, Harald Ulstein.

Dilemmaer

En leder har mange ansvarsområder å følge opp og mange hensyn å ta. Kjennskap til etikk kan være til god hjelp i møte med ulike utfordringer og dilemmaer.

I dette kurset lærer du metoder for å sortere tanker og finne ut hva som er på spill slik at du kan fatte gode beslutninger og gi overbevisende begrunnelser for de valgene du tar. Det gjør etikk til et viktig verktøy for ledere i finansnæringen.

– Vi som ledere står ofte i situasjoner der vi har behov for å ha med oss det etikken lærer oss. Jeg tenker at det blir mer og mer viktig å gjøre gode vurderinger ut ifra etiske prinsipper slik at vi kan begrunne våre beslutninger på en saklig måte, forklarer Harald.
 

Skille mellom jus, moral og etikk

Etikken er særlig nyttig om du står overfor et dilemma, det vil si en situasjon der du er nødt til å velge mellom handlinger du har gode grunner til å utføre, men som utelukker hverandre. Det vil si at noe blir galt uansett hva du gjør.

I møte med et dilemma tvinges du til å velge bort noe du mener er verdifullt eller viktig til fordel for noe annet som er verdifullt og viktig.

Etikkens begreper, verktøy og metoder gjør det mulig å finne ut hva som bør gjøres i situasjoner der flere hensyn står på spill.

Kurset gir innsikt i hva etikk er og forklarer forskjellen mellom juridiske, moralske og etiske vurderinger.

– Jeg har en tendens til å legge jus og/eller moral til grunn for mine vurderinger enten det gjelder dilemmaer knyttet til medarbeidere eller kunder. Derfor kommer jeg stadig tilbake til kurset for å lære og forstå mer om etiske begreper og prinsipper. Nå bruker jeg kurset nesten som et oppslagsverk.  

Etikkfaget kan også være til hjelp for å se en sak fra flere vinkler. Det gjør det også mulig å nærme seg et felles standpunkt når det er uenighet om hva som er den rette handlemåten. 

– Læringen setter meg i bedre stand til å forstå andres synspunkt. Da står jeg mye tryggere både som leder, men også som representant for finansbransjen. 

 

- Alle ledere i OBOS-banken skal ta etikk-kurset

Kurset er bygget opp av tekster og filmer som forklarer etikken ved hjelp av eksempler alle kan kjenne seg igjen i. Du kan dessuten lytte til podkaster som tar opp aktuelle saker knyttet til etikk i næringen.

– Fagstoffet presenteres på en lettfattelig måte. Jeg anbefaler alle ledere til å ta seg tid til å dykke ned i kurset. Her får du konkrete verktøy du kan bruke daglig enten det er i møte med kollegaer eller kunder.

– Målet er at alle ledere i OBOS-banken skal ha gjennomført etikk-kurset i løpet av året, forteller Harald.

– Det handler om hvordan vi ivaretar vårt ansvar for bransjen vi representerer. Vi har mange gode kurs og regelverk knyttet til etikk, men de blir ofte veldig «bedriftsinterne». Det er selvsagt svært viktig at vi har etiske retningslinjer, men kurset fra FinAut bidrar til å gi oss et større perspektiv på hva etikk er og hvordan etikk kan benyttes på en god måte på flere ulike felt i det daglige. 
 

Etikk for ledere
Læringsløpet tar utgangspunkt i fagteksten "Mot og tillit. Etikk i finansnæringen", skrevet av filosofene Øyvind Kvalnes, Einar Øverenget og Anne Rose Røsbak Feragen. 
Teksten er eksempelbasert og praksisnær med relevante refleksjonsoppgaver og forslag til aktiviteter.
Kurset inneholder dessuten læringsfilmer og podkaster.

Gå inn på finaut.no og Læringstorget for å ta kurset

 

Samfunnsansvar
Utfordringen for ansatte i finansnæringen er å finne en god balanse mellom ansvarlighet og lønnsomhet. Det er ikke snakk om enten – eller, men om både – og.

Finansnæringens etikkplakat (PDF) sier blant annet:
Vektlegging av holdninger, etikk og god forretningsskikk er en forutsetning for at finansnæringen skal fylle sin samfunnsrolle.