– Evnen til å snakke om etikk på en måte som gjør at de ansatte klarer å koble seg på temaet og tenke det inn i egen arbeidshverdag, tror jeg kan være veien å gå fra å informere til å involvere, sier fagansvarlig for etikk i Gjensidige Jeanette Andersen.
Jeanette Andersen har vært ansatt i Gjensidige i snart 13 år og jobbet med fokus på utøvelse, kvalitet og etterlevelse av prosesser, praksiser og lover. I dag jobber hun i People & Communication og har et vikariat som fagansvarlig for etikk i konsernet. I tillegg har hun en rolle som koordinator for compliance i divisjonen hun jobber i. Hun har fagbrev og en ingeniørtittel fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
Hva var det som gjorde at du ønsket å jobbe med etikk i Gjensidige?
– For meg som har en lang faglig bakgrunn med å følge metoder, regler og lover er det utrolig spennende å jobbe med handlingsrommet som finnes innenfor lovens rammer og hvordan etikken kan påvirke dette. Lover og regler setter rammer og omriss for vår virksomhet, og etikken er på en måte vårt fargekart. Hvordan bildet av Gjensidige skal se ut og hvilke nyanser vi bruker, er det folka som jobber her som i all hovedsak former. For meg er det tette bånd mellom å utvise godt skjønn og oppsiderisiko. Å diskutere hva vi bør gjøre, og ikke bare hva vi kan gjøre, synes jeg er utrolig givende - så da tilbudet om dette vikariatet kom, takket jeg selvsagt ja.
Hvordan bruker dere etikk-opplæringen som FinAut tilbyr?
– Etikk er et kjent tema, og alle våre ansatte vet godt hva det dreier seg om og hva som generelt forventes av dem. Etikk har jo på mange måter blitt like hverdagslig som melk og brød, og det er kjempebra. Våre ansatte er ikke bare ansatt på grunn av deres faglige kompetanse, men også fordi vi har stor tro på at de på en utmerket måte forvalter det skjønnsmessige handlingsrommet selskapet gir dem. Det er godt forankret i oss at alt vi gjør skal tåle dagens lys. Men det som var “innafor” før, er ikke nødvendigvis “innafor” nå, og derfor jobber vi hele tiden med å være synlige og til stede for organisasjonen vår for å drøfte og belyse forskjellige problemstillinger. Og behovene rundt hverdagsetikk er ulike.
– Alle nyansatte i selskapet vårt deltar på en egen “Introduksjonsdag” hvor sentrale temaer for selskapet dekkes. Der snakker vi om hva etikk i Gjensidige er, hvorfor det er viktig og hva ansattes rolle i dette er.
– Vi holder også undervisning for rådgivere som skal autoriseres gjennom FinAut. Her bygger en del av foredraget på FinAuts materiale, men vi setter det i Gjensidiges kontekst gjennom bransjespesifikke eksempler, erfaringsutvekslinger og refleksjoner rundt hverdagslige temaer.
– Vi bruker Einar Øverenget og Øyvind Kvalnes sitt navigasjonshjul aktivt i både klasseromsundervisning og i dilemmatreninger i avdelingsmøter. Navigasjonshjulet deres er et godt verktøy i å vurdere de ulike handlingsalternativers effekt, og vi ser at det å introdusere våre ansatte til denne måten å tenke systematisk på, gir verdi. Et eksempel på dette er hvordan ledere i ett av våre segmenter brukte nettopp denne systematikken rundt vurderingen av om de skulle ha kundeforpleiningsarrangementer i samme periode som fornyelsene av avtalene var i prosess. De landet på at de ikke ønsket å ha det, men for få år siden hadde man kanskje tenkt annerledes.
– Vi sender årlig ut et obligatorisk e-læringskurs i etikk til alle ansatte, hvor blant annet bruk av navigasjonshjulet til Øverenget og Kvalnes repeteres. Men forskning viser at et årlig stunt knyttet til etikk ikke gir samme effekt som jevnlige påminnelser året rundt, så vi jobber også målrettet sammen med kommunikasjonsavdelingen vår med budskap som knytter etikk og etiske regler opp til konkrete praktiske hverdagssituasjoner. Vi hadde for eksempel en kampanje rett før julebordsesongen, hvor vi i stedet for å formane om anstendig oppførsel og edruelighet, heller fokuserte på viktigheten av å være en god lagspiller - også på julefesten. Vi fikk mange hyggelige tilbakemeldinger på denne vinklingen.
– Etikk og kunstig intelligens (KI) er et komplekst tema i stadig utvikling, og det treffer både små og store beslutninger i vår virksomhet. Vi jobber med å konkretisere og tilgjengeliggjøre våre føringer rundt hva vi anser som etisk bruk av denne teknologien. For oss handler det dypest sett om å mestre å tenke flerdimensjonalt rundt etikken i det, og om å samarbeide på tvers av fagene.
– Det vi gjør i Gjensidige skal ikke bare være lovlig, det skal selvsagt også være rettferdig. I disse dager gjennomfører vi derfor et tverrfaglig forarbeid for å se på styringsmodellen for etikk i selskapet for å sikre at vi har helhetlige prosesser rundt styringen og håndteringen av etisk risiko. Videre utforsker vi også hvordan vi kan måle, overvåke og rapportere på rettferdigheten i det vi driver på med.
– Vi deltar gjerne på avdelingsmøter rundt om i organisasjonen. Her kan vi trene på å bruke navigasjonshjulet til Øverenget og Kvalnes, eller ha samtaler om de små hverdagsvalgene. For oss er det like viktig å minimere den menneskelige belastningen det kan være å ha handlet kritikkverdig, som å unngå de virkelig store skandalene. Ellers tror vi på å være i dialog med ansatte og på tilbudssiden når det gjelder å snakke om hverdagsetikk. Dette opplever vi at vi klarer fordi vi har en kultur hos oss hvor det å dele, stille spørsmål og være engasjert i hverandres tematikk er ønsket velkommen og ufarlig. Skaper man psykologisk trygghet øker sjansen for gode diskusjoner rundt temaer det kan være noe mer tyggemotstand i.
Hvis du skal gi et tips til andre bedrifter som aktivt ønsker å sette fokus på etikk i 2025, hva ville det ha vært?
– Evnen til å snakke om etikk på en måte som gjør at de ansatte klarer å koble seg på temaet og tenke det inn i egen arbeidshverdag, tror jeg kan være det som gjør at man tar temaet fra å informere til å involvere. Hos oss jobber vi med å gjøre det vanskelige enkelt, ikke bare eksternt ovenfor kundene våre, men også internt for egne ansatte.