Søknadsfrist er 1. februar med oppnevning i fagråd 1. april 2025.
FinAuts arbeid er dugnadsbasert. Det betyr at vi sammen med medlemmene våre sørger for kunnskap og kompetanse gjennom å autorisere rådgivere og sikre at kompetansekravene er relevante og på riktig nivå gjennom å sette standarden. Dette er kjernevirksomhet i FinAut.
Fagrådenes hovedoppgave er å vedlikeholde og videreutvikle det faglige innholdet i autorisasjonsordningene og utarbeide fagkrav til årlige oppdateringer.
I fagrådet vil du treffe engasjerte fagpersoner fra andre finansbedrifter. I tillegg til å bidra med ditt fagområde, vil du få et utvidet nettverk, gode diskusjoner og muligheten til å påvirke innholdet i og utviklingen av autorisasjonsordningen. Bedriften din vil også dra nytte av den kompetansen du tilegner deg gjennom fagrådsarbeidet.
Nå har vi behov for kompetanse på følgende områder:
Fagråd personforsikring:
- Hovedansvarlig for emnet «Regelverk for personforsikringsrådgivere»
Vi ser etter en person som kan bidra med regelverk innen personforsikring. Vedkommende vil også sitte som representant i regelverksutvalget sammen med andre jurister/advokater fra bransjen.
- Hovedansvarlig for emnet «Risikovurdering og helsevurdering»
Vi ser også etter en person som har en bred kompetanse innenfor risiko og helsevurdering innen personforsikring.
FinAut har fem fagråd som er satt sammen av fagpersoner for hvert av emneområdene i autorisasjonen. Fagrådet har også et samlet ansvar for helheten og at innholdet er relevant. I Personforsikring er det flere enn 6 500 autoriserte rådgivere og er et av fag områdene som har økt mest de siste årene. De fleste er autorisert i flere ordninger, for eksempel i skadeforsikring eller kreditt.
Fagrådene har ca. seks møter i året hvorav fire på Teams. Erfaringsmessig må du regne med å bruke mellom 5 til10 timer per måned. Oppnevningsperioden er to år.
Er dette noe for deg eller kjenner du noen dette kan være aktuelt for, ta kontakt!
Søknadsfrist 1. februar.
Oppnevning fra 1. april.
Kontaktperson: Victoria Østli Barikmo
E-post: victoria@finaut.no
Fagråd kreditt:
- Ansvarlig for emnet «Sikret Kreditt»
Vi ser etter en person som er har bred erfaring og stor interesse for området kreditt - og som ønsker å bidra med sin kompetanse til vår visjon Trygg rådgivning.
FinAut har fem fagråd som er satt sammen av fagpersoner for hvert av emneområdene i autorisasjonen. Fagrådet har også et samlet ansvar for helheten og at innholdet er relevant. Fagrådet i kreditt har ansvar både for autorisasjon av rådgivere innenfor sikret og usikret kreditt i tillegg til låneformidlere, nytt for 2024. Det er godt over 5 000 autoriserte rådgivere i kreditt, og de fleste har i tillegg andre autorisasjoner.
Fagrådene har ca. seks møter i året hvorav fire på Teams. Erfaringsmessig må du regne med å bruke mellom 5 til10 timer per måned. Oppnevningsperioden er to år
Er dette noe for deg eller kjenner du noen dette kan være aktuelt for, ta kontakt!
Søknadsfrist 1. februar.
Oppnevning fra 1. april.
Kontaktperson: Bahar Karais
E-post: bahar@finaut.no
Fakta om FinAut
Organisasjonen ble etablert 1. januar 2009 og er en paraplyorganisasjon for finansnæringens autorisasjons- og godkjenningsordninger. Eierne er Finans Norge og Verdipapirfondenes forening (VFF).
FinAut skal gjennom troverdig selvregulering skape verdi for kundene, bedriftene og samfunnet.
Ved hjelp av relevant og attraktiv kompetanse skal det i alle ledd legges til rette for at kundene kan ta informerte valg. Kundenes interesser skal alltid komme først, og næringen skal levere samme kvalitet i alle kanaler, uavhengig av teknologi.
Rundt 160 finansforetak er medlem i FinAut og det er syv autorisasjonsordninger og en godkjenningsordning. Ca. 10 000 personer er autorisert.