Hovedfunn 2018
- Forbrukerne har meget høy tillit til rådene de får fra en tenkt, kompetent rådgiver (74 %). Tilliten til et råd fra en intelligent robot er betydelig lavere (26 %).
- Det er store forskjeller mellom ulike grupper mht robotiserte råd: For aldergruppen 18-29 år og for de med husstandsinntekt over 1,4 mill. kr., er det nærmere 40 % som har høy tillit.
- De som faktisk har fått rådgivning fra en rådgiver i 2017, er gjennomgående svært godt fornøyd med denne. Hele 65 % er svært fornøyd eller usedvanlig fornøyd med rådgivningen.
- Gjennomgående er kundene som har foretatt et kjøp siden fjorårets undersøkelse meget godt fornøyd med selve kjøpsprosessen (informasjon, datahåndtering, behovsdekningen etc.).
- Når det gjelder måten forbrukerne gjennomførte kjøpet på siste år, er det stor variasjon: 41 % gjennomførte kjøpet digitalt/på nettet, uten å være i kontakt med ansatt. 36 % kjøpte gjennom dialog med en ansatt, mens 21 % kjøpte digitalt i kombinasjon med ansattkontakt.
- Det er store forskjeller mellom produkttypene i måten kjøpet ble gjennomført. Kun 8 % opplyser at de har kjøpt nytt boliglån heldigitalt (uten kontakt med ansatt), mens hele 89 % av aksjekjøp ble kjøpt selvbetjent og heldigitalt. 64 % av forbrukere som kjøpte IPS, kjøpte dette digitalt uten kontakt med ansatt.
60 % opplevde at de i forbindelse med kjøpet fikk en konkret og individuelt tilpasset anbefaling (dvs råd), mens 30 % sier de ikke mottok et råd. 10 % svarer at de ikke vet.
Se samtlige hovedfunn her (PDF).
Klikk for å lese mer om hvert tema:
Utviklingstrekk 2017 - 2018
Robot vs. menneske
Rådgivning
Bruk av kanal
Resultater fordelt på produktkategori (PDF)
Aksje- og rentefond
Enkeltaksjer
Boliglån
Refinansiering boliglån
Forbrukslån
IPS
Livs- og personforsikring
Skadeforsikring
Sparekonto
Om undersøkelsenForbruker- og Finanstrender er en årlig undersøkelse i regi av Finans Norge, gjennomført av Kantar TNS. Til sammen deltar 4006 respondenter blant innbyggere som er 18 år eller eldre. Respondentene stammer fra Kantar TNS sitt ISO-sertifisert internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen. Undersøkelsen er gjennomført i januar 2018. FinAut deltok fra 2017 med egne spørsmål. Disse spørsmålene gjentas årlig for å kartlegge utviklingstrekk. Formål Formål med FinAuts spørsmål er å dokumentere status og utvikling mht. forbrukernes bruk av ulike kanaler og kjøp av ulike produkter, forbrukernes erfaringer med kjøpsprosessen, samt kartlegge status og utvikling når det gjelder robotisert rådgivning blant forbrukerne. Resultatene formidles til medlemsbedriftene og media, og brukes av FinAut i strategi- og utviklingsarbeid. Om FinAuts spørsmål FinAut har 6 spørsmål i undersøkelsen:
(Produkter: Nytt boliglån, Refinansiering av boliglån, Nytt forbrukslån/kredittkortlån, Ny skadeforsikring, Ny livsforsikring/personforsikring, Opprettet sparekonto, BSU ol., Opprettet avtale om sparing i aksje-/rentefond, Opprettet avtale om individuell pensjonssparing (IPS), Investert i enkeltaksjer)
(Nettbasert uten å være i kontakt med en ansatt, I hovedsak nettbasert, men i tillegg kontakt med en ansatt, I hovedsak gjennom dialog med ansatt, Husker ikke
Alle grafer viser % bortsett fra i tilfeller der annet er oppgitt. |