Autorisasjonsordningen i Personforsikring er en nasjonal autorisasjonsordning som fremmer og sikrer nødvendig kunnskap, holdninger og ferdigheter hos rådgivere. Målet er å styrke kvaliteten på rådgivningen slik at kunden kan foreta gode og riktige valg.
For å sikre høy kvalitet, tillit og trygghet i kundebehandlingen skal rådgivere følge bransjenormen God skikk.
Hvem skal autoriseres?
Ansatte som distribuerer personforsikringer overfor forbrukere i selskaper som er tilsluttet ordningen skal være autoriserte. Kravet gjelder også ledere som har faglig oppfølgingsansvar for disse.
Med personforsikring menes livsforsikring, ulykkesforsikring og sykeforsikring, jf. Forsikringsavtaleloven § 10-1 annet ledd. Ordningen er rettet mot rådgivning overfor privatkunder.
Hvordan bli autorisert?
For å bli autorisert, må man bestå tre kunnskapsprøver, en elektronisk prøve i etisk dilemma, samt en praktisk prøve. Det vil også være et krav til minimum seks måneders yrkesrelevant praksis.
Kunnskapsprøver
I kunnskapsprøvene skal kandidatene vise at de har den nødvendige fagkunnskapen innen følgende emneområder:
- Tverrgående emner (egen prøve): Grunnleggende regelverk og bærekraft
- Personlig økonomi 1 (egen prøve)
- Grunnleggende forsikringskunnskap
- Rådgivning og behovsavdekking i personforsikring
- Personforsikringsprodukter
- Risikovurdering og helsevurdering
- Regelverk og bransjeavtaler for personforsikringsrådgivere
Kunnskapsprøven tar utgangspunkt i fagplanen.
E-læringskurs i etikk og God skikk
Fra 2024 er det innført obligatorisk e-læringskurs i etikk og God skikk for de som skal autoriseres.
Praktisk prøve
Praktisk prøve skal gjennomføres av den enkelte bedrift med utgangspunkt i et felles rammeverk.
Prøvene bygges på relevante, gjenkjennbare cases for de ulike roller i bedriftenes kunderettede apparat.
Selskapene kan velge mellom følgende gjennomføringsmetoder:
-
Rollespill med sensorer
-
Simuleringsprogram
Tid for gjennomføring av praktisk prøve settes til totalt 60 minutter inkludert pauser uansett metode.