Kvaliteten i rådgivers kredittsaker ble kontrollert og bedriften oppdaget at rådgiver har bevilget et stort antall saker hvor hen har utelatt relevante kostnader ved å legge inn feil eller manglende informasjon om antall barn, biler, boareal på bolig, forventede antall kilometer og forventede levekostnader.
Det følger av god skikk regel nr. 4 Grunnlag og behovsanalyse, at kundebehandlingen skal være basert på et fullgodt grunnlag. Ved rådgivning skal det gjennomføres en fullgod behovsanalyse.
Å innvilge lån med grunnlag i uriktige opplysninger knyttet til blant annet inntekter og levekonstander, er klart i strid med dette kravet.
Konsekvensene av forholdene er at forbrukere har fått innvilget større lån og kreditter enn det de ville ha gitt dersom korrekte opplysninger var lagt inn i sak. Det er også grunn til å tro at flere av kundene derfor ikke har fått den rådgivningen de skulle ha fått i forbindelse med låneopptakene. En mulig konsekvens av dette kan være at kunden ikke evner å betjene lånet, og på grunn av dette havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Bedriften har ikke gjort en fullstendig gjennomgang av kundenes økonomiske situasjon i etterkant låneopptaket.
Bedriften anfører at Rådgiver har brutt utlånsforskriften, finansavtaleloven og bedriftens kreditthåndbok.
Disiplinærutvalgets fullstendige behandling i anonymisert versjon (PDF)