En rådgiver hadde foretatt et betydelig antall ikke-tjenstlige oppslag på konto og transaksjoner, uten å kunne redegjøre for
grunnlaget.
Det følger av God skikk regel nr. 3 Personvern at kundeopplysninger skal håndteres på en måte som sikrer personvern og
kundens rettigheter. I kommentarutgaven til God skikk fremgår det:
«Personopplysninger må behandles på en lovlig, rettferdig og gjennomsiktig måte. For at behandlingen skal være lovlig må den
baseres på et behandlingsgrunnlag, f.eks. at en avtale med kunden skal oppfylles eller at det foreligger en lovpålagt plikt som
innebærer behandling av personopplysninger.»
Det er ikke tvilsomt at det å gjøre oppslag på kunder som ikke har et tjenstlig formål, er i strid med God skikk regel nr. 3
Personvern. Det er også i strid med Bedriftens – og øvrige finansbedrifters – interne regelverk. At bankansatte urettmessig
får innsyn på konto og i kontobevegelser uten at det er nødvendig, er klart egnet til å svekke tilliten til banken og bransjen
ellers. Slike handlinger er også i strid med God skikk regel nr. 2 Profesjonalitet.
Disiplinærutvalgets fullstendige behandling i anonymisert versjon (PDF)
Se flere saker om brudd på God skikk