FinAuts regelverk
§ 1-1 Formål
FinAut har som formål å sikre trygg rådgivning gjennom å:
- Forvalte bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling.
- Utvikle og forvalte kompetansestandarder.
- Sikre at medarbeidere har dokumentert kompetanse innenfor de fagfelt autorisasjonsordningene dekker.
- Sikre at kunden er like godt ivaretatt ved digital som ved personlig betjening.
FinAuts ambisjon er gjennom sitt arbeid å ha høy legitimitet og troverdighet hos myndigheter, publikum og medlemsbedriftene.
Publisert: 18. desember 2024
§ 1-2 Hovedforpliktelser for medlemsbedrifter
Medlemskap i FinAut er et vilkår for å kunne slutte seg til en eller flere autorisasjonsordninger.
Medlemsbedrifter i FinAut forplikter seg til å:
- Betale medlemskontingent i henhold til de til enhver tid gjeldende regler og satser.
- Følge FinAuts regelverk og bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling.
- Sørge for medarbeidere eller autoriserte digitale rådgivningsløsninger (robotrådgivere) autoriseres iht. reglene for hvem som skal autoriseres (se § 2-4). Innen området kreditt er det ikke krav om autorisasjon av robotrådgivere.
- Sikre kompetanse i informasjon, veiledning og rådgivning overfor forbrukere.
- Slutte lojalt opp om FinAuts formål.
FinAuts medlemsmodell har tre nivåer:
1. Medlemskap i FinAut.
2. Medlemskap i autorisasjonsordninger.
3. Medlemskap for kandidater og robotrådgivere.
Det kreves medlemskap i FinAut for å slutte seg til en eller flere autorisasjonsordninger.
FinAuts regelverk (PDF)
FinAuts testreglement (PDF)
Veiledning til regelverk § 3-7 og testreglementet (PDF)
Veiledning og kontroll (PDF)
Veiledning - skikket (PDF)