Kollegaer på møterom

Medlemskap i FinAut

Medlemsmodellen i FinAut er delt inn i tre nivåer.

Hvem kan bli medlem i FinAut?

Finansforetak og verdipapirforetak som vil sikre kompetanse og etikk i kundebehandlingen, etterleve bransjenormen God skikk og som skal autorisere rådgiverne sine. 

Andre type selskaper som kan bli medlem i FinAut: 

  • Inkassoselskaper 
  • Finansforetak og verdipapirforetak som ikke utøver rådgivning
  • Bedrifter som er leverandør av medarbeidere/vikarer til finansforetak som er medlem i FinAut
  • Bedrifter som er leverandør av digitale løsninger til finansforetak som er medlem i FinAut


Medlemskap på tre nivåer

1. Medlemskap i FinAut 

2. Medlemskap i en eller flere autorisasjonsordninger gjennom tilslutning, krever medlemskap i FinAut og relevant konsesjon/tillatelse fra Finanstilsynet 

3. Medlemskap for kandidater / rådgivere i en eller flere autorisasjonsordninger, meldt inn fra bedrift med medlemskap i autorisasjonsordning 
 

Medlemsmodell.

 

 

Nivå 1: Medlem i FinAut

Logo for medlemsbedrifter i FinAut

Bedrifter kan søke om medlemskap og derigjennom slutte seg til bransjenormen God skikk og være med på å bygge tillit hos forbrukerne, selv om de ikke er tilsluttet en autorisasjonsordning.

Alle ansatte får tilgang til læremateriell og kan ta prøver etter nærmere avtale. For å bli autorisert, må bedriften være tilsluttet en autorisasjonsordning, se nivå 2.

Bedriften får tilgang til sjekklister for utvikling av digitale løsninger.



 

Nivå 2: Medlem i en autorisasjonsordning

Autorisert rådgiver.


Bedriften må være medlem i FinAut og ha nødvendige konsesjoner/godkjenninger for å kunne slutte seg til en eller flere autorisasjonsordninger.

Les mer om rolledelingen mellom FinAut, medlemmer og eierorganisasjonene.

Medlemmene følger et felles regelverk og har plikt til å innarbeide forpliktelsene som følger av medlemskapet i sin internkontroll- og compliancefunksjon.  

 

 

Nivå 2: Medlem i Autorisasjonsordningen for robotrådgivere

Bedrifter som har rådgivningsløsninger som de vil kvalitetssikre og eventuelt få autorisert, kan melde seg inn i Autorisasjonsordningen for robotrådgivere for å få tilgang til nødvendig søknadsmateriell og detaljerte sjekklister med krav for autorisering.

Det kreves medlemskap i FinAut og tilslutning til autorisasjonsordningen for aktuelt fagområde roboten gir råd innenfor.

Les mer om Autorisasjonsordningen for robotrådgivere

Autoriserte robotrådgivere blir registrert i et felles register på finaut.no


 

Nivå 3: Kandidater og rådgivere i en autorisasjonsordning

Det er bedriftsansvarlig som melder inn kandidat i en autorisasjonsordning.

For å bli autorisert innenfor ordningene er det ulike krav som må oppfylles. Dette varierer mellom fagområdene.
Les om hvordan bli autorisert

Autoriserte rådgivere blir registrert i et felles register over autoriserte og kan søkes opp ved navn av kunder eller andre, se registeret på finaut.no
 

Privatister kan ikke ikke bli autoriserte rådgivere, men kan ta kunnskapsprøver og etikkprøven. Praktisk prøve kan kun tilbys kandidater som er ansatt i en tilsluttet bedrift, da denne gjennomføres internt i bedriften.
Les mer om påmelding og prøvegjennomføring som privatist