Om FinAut
- Finansnæringens autorisasjonsordninger (FinAut) ble etablert 1. januar 2009 og er en paraplyorganisasjon for finansnæringens autorisasjons- og godkjenningsordninger.
- Eierne er Finans Norge og Verdipapirfondenes forening (VFF).
Visjon
FinAuts visjon er trygg rådgivning.
Misjon
FinAut autoriserer rådgivere i finansnæringen. Vi sikrer kompetanse og etikk i kundebehandlingen.
Rolle
FinAuts oppgave er å være eierorganisasjonenes operative verktøy på kompetanseområdet for å sikre god rådgivning og kundebehandling. I pakt med dette fremmer FinAut god rådgivning, veiledning og informasjon til forbrukere gjennom å:
- forvalte bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling
- utvikle og forvalte kompetansestandarder
- sikre at rådgivere har dokumentert kompetanse innenfor de fagfelt som autorisasjonsordningene dekker
- sikre at kunden blir like godt ivaretatt ved digital og ved personlig betjening
Selvregulering
Finansnæringen ønsker å løse sitt samfunnsoppdrag på en måte som gir kundene økonomisk trygghet og forutsigbarhet.
Ambisjonene er høyere enn bare å oppfylle krav i lov og forskrift. Gjennom selvregulering har bransjefellesskapet som mål å gjøre detaljert myndighetsregulering overflødig der det er naturlig at næringen selv setter standard.
FinAuts oppgave er å utvikle og forvalte kompetansestandarder og bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling. I tillegg er FinAut bransjens autoritative kompetansesenter for etikk.
I arbeidet med å utvikle trygge og fornøyde forbrukere er FinAut et redskap når det gjelder å forankre Finansnæringens
etikkplakat (PDF), vedtatt av hovedstyret i Finans Norge.
Integrert kompetanse
Gode kundeopplevelser forutsetter integrert kompetanse av fagkunnskap, kommunikasjonsferdigheter og etisk kompetanse.
Fagkunnskap og kommunikasjonskompetanse alene er ikke nok. Det er ikke forsvarlig å gi råd til kunder uten at etikk er innarbeidet i alle fagkompetanser, og evne til å håndtere etiske utfordringer og dilemmaer i det daglige er grunnlaget for å representere finansnæringen på en tillitvekkende måte.
Hvis du mangler etisk kompetanse, kan du på en profesjonell måte anbefale en løsning som ikke er i kundens interesse.
Relevans
For å fylle sin funksjon over tid må FinAut være relevant. Det forutsetter tett samarbeid med FinAuts hovedinteressenter:
- myndighetene når det gjelder regelverksutvikling
- FinTech-miljøene i og utenfor bransjen når det gjelder teknologisk utvikling
- utdanningsleverandørene når det gjelder rammene for opplæringstilbud
- tilsluttede bedrifter når det gjelder produktutvikling, distribusjonskanaler og kundeadferd