Rolledeling
Rolledeling mellom FinAut, medlemmer og eierorganisasjonene.
Publisert: 15. august 2024
FinAut har ansvar for å:
- overvåke regelverksutvikling som gjelder kompetansekrav knyttet til salg og rådgivning
- utarbeide kompetansestandarder/fagplaner for ulike fag- og produktområder
- utarbeide fagplaner for oppdatering av kompetanse
- dokumentere kompetanse og oppdateringer gjennom nasjonale prøver og/eller internkontroll
- føre tilsyn med at tilsluttede bedrifter oppfyller de forpliktelsene som følger av FinAuts regelverk
- være næringens kompetansesenter innenfor etikk, forvalte bransjenormen God skikk ved rådgivning og annen kundebehandling og tilby skreddersydde læremidler på dette området
- utvikle mekanismer som sikrer at det materielle innholdet i God skikk løftes over i digitale kanaler
- ivareta samarbeidet med finansbedrifter, utdanningsinstitusjoner og øvrige underleverandører
Bedriftene har ansvar for å:
- utvikle og oppdatere kompetanse som tilfredsstiller FinAuts kompetansestandarder.
- bidra til at de samlede rammebetingelsene for kundebehandlingen er entydige
- forholde seg lojalt til FinAuts regelverk og forvalte de oppgaver som i henhold til regelverket er delegert til bedriftene, herunder å
- administrere kandidater
- gjennomføre prøver
- følge opp autoriserte og medarbeidere
- gjennomføre internkontroll og rapportere til FinAut en gang pr år
- følge opp og rapportere brudd på bransjenormen God skikk
Autoriserte rådgivere og selgere har ansvar for å:
- innfri kravene til kompetanseutvikling og -oppdatering
- utføre rådgivning og salg i overensstemmelse med bransjenormen God skikk
- forholde seg lojalt til FinAuts regelverk
Eierorganisasjonene har ansvar for å:
- synliggjøre FinAut i det offentlige rom og overfor medlemsbedrifter
- løfte frem bransjestandarden God skikk og bidra til implementering av reglene
- tematisere interesse- og målkonflikter